Saturday 6 September 2014

From Family Day to Riadah 'Merdeka'

The title? What is all about? Meh nak citer. Al-kisah semalam, aku dan rakan-rakan seperjuangan Teslians yang lain, PISMP TESL JAN 12 had a very big and wonderful day together. After menghadapi 2 months of hectic and tiring days in school for practicum phase 2, kami semua bersantai-santai kat tepi pantai di Sri Nipah Resort, Bachok. Actually the trip was held sebab nak penuhi kami punya course on Persatuan course. Even though the day supposed to be held for a course tapi kita tetap dapat enjoy our day since dah lama terperap kat kampus & school. The trip name was Family Day tapi kitorang diberikan pilihan untuk menukar nama tu kepada Riadah Merdeka for the sake of the sponsorship. I mean, it is a good thing la, sebab kita tukar nama then kita dapat lebih budget for food. Thanks to the party!

Nak dijadikan cerita, bilangan kami terlebih sedikit dalam 7 - 10 orang jadi tak semua dapat pergi ke destinasi dengan perkhidmatan bus yang disediakan oleh pihak kampus. Sebagai jalan penyelesaian, ada sebilangan dari kami terpaksa pergi dengan kenderaan sendirian berhad. Aku pon tumpanglah kawan aku yang kaya yang ada kereta ni. On the way there, kitorang berhenti la kat stesen minyak to add fuel dan nak dijadikan cerita kami tak kenal destinasi tu. Pastu terkeluarlah cadangan 'weh, waze kan ade..guna je lah..mesti jumpenyerrr" Jadi kami pon gunalah menatang canggih yang ada sekarang ni iaitu waze agak2 macam gps jugaklah. Dari stesen minyak tu kami gerak sampai lah masuk ke area Bachok, tetibe waze tu cakap "in 800 meters, turn left" jadi dengan rakusnya kawan aku yang memandu ni tekan brek dan belok ke kiri. Belok kiri, belok kanan, aku tengok jalan ni makin lama makin pelik, makin sempit je macam menuju ke kampung bunian. 

Then mula rasa risau lah takut sesat. Kami pon amek keputusan tanya orang kampung tu betul ke tak jalan yang kami lalu nak ke sana ni. Tiba-tiba kami nampak ada pak cik tua kat tepi jalan, dengan yakin kami berhenti dan tanya dia 

kami : pok cik, kat mano ehh Sri Nipoh Resort, dari tadi doh kito lalu kot nih, tapi xjupo jupo.
pok cik : eee aa e eaaa (sambil tunjuk pak cik yang lain)

Rupa-rupanya kami baru faham, pak cik tu sebenarnya tak leh bercakap. Kami mitak maaf ye pak cik, kami tak tahu. Jadi kami tanyalah pak cik lain yang berhampiran. Dia cakap boleh lalu jugak jalan ni tapi jalan ni sempit la, jalan kampung. Kami pon bersyukur dan meneruskan perjalanan. Dalam perjalanan tu, memang kecekapan driver diuji. Mana taknye, jalan sempit yang amat, bertembung plaak ngan kereta lain memang himpit2 lah, ada plak jambatan kecil 2 3 biji, haishh, mendebarkan. Akhirnya, sabar punya sabar, slow punya slow, tersembul la kami ke jalan utama. Syukur.... bila masuk je jalan utama, nampak terus sign board ke Sri Nipah resort tu, dan setibanya kami disana, kami tengok semua orang dah sampai dan siap tengah buat stretching lagi. Memang malu la..kitorang bertolak dulu tapi kitorang sampai paling lewat dan sesat!! Hahahaha...jadi kesimpulannya, janganlah terlalu percaya kat menatang waze ni, dia ni calculate route paling dekat dah bagus cuma tak selamat la jalan tu dan tak efisien. 








First main lari dalam guni dan tarik upih. Memang macam budak-budak semuanya, tak kira dah walaupun rata-rata dah berumur 22 dan 23 tahun. Ada yang melompat macam pocong, ada yang berlari macam itik tergedek-gedek dalam guni. But who cares? We had fun!! Then main futsal. To be frank, aku ni tak leh main bola, tak pandai langsung. Jadi aku ni duk la tepi court tengok je la orang main. Sambil tengok tu satu soalan yang aku fikir, apekah keseronokkan diorang dapat? Aku tak paham. Dari dulu sampai sekarang soalan same je aku duk tanya. Hahaha..lantakla... 







Next game was relay game. Kitorang ganti-ganti complete games. Aku kena part makan tembikai laju-laju. Memang laju-laju makan tak tengok kiri kanan, tercekik termuntah aku dibuatnya. 




Last game was sandwich making. Aku tak take part sebab aku tak suke nak buat sandwich bagai. Hahahaha.. Kat bawah ni aku ada selitkan beberapa gamabr kami disana, jangan kutuk2 ye, kami memang suka selfie sebab confidence level kami tinggi. ^_^


These two pics were taken by our beautiful Ms. Marciana, here we have mix group. Lol







Sesungguhnya gambar itu memang menipu, jangan percaya dengan keanggunan dan keputihan pics ni ye, semua fake, thanks to Oppo Find 7 camera tech "beautify", memang pucat lesi semua dibuatnya.








Ni semua gambar kanak-kanak riang Ribena, kami semua memang hantu selfie. ^_^

No comments:

Post a Comment